Instrukcja korzystania z BIP
Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) to urzędowy publikator teleinformatyczny, składający się z ujednoliconego systemu stron w sieci informatycznej.
BIP został stworzony w celu powszechnego udostępniania informacji publicznej.
1. Przeglądanie stron
Aby przeglądać strony serwisu BIP wybierz z menu po lewej stronie ekranu interesujący Cię dział. Strony BIP publikowane są w dwóch stopniach zagłębienia – strona i jej podstrony.
Na dole każdej strony znajduje się metryczka z informacjami o dacie i autorze dokumentu, dacie publikacji, osobie publikującej, liczbie odsłon dokumentu a także odnośnik do funkcji wydruku strony oraz do rejestru zmian. Odsłony liczone są od pierwszej wersji dokumentu. Przeglądanie stron archiwalnych nie wpływa na licznik.
2. Strony systemowe
System obok stron informacyjnych udostępnia strony systemowe (obowiązkowe w każdym BIP):
- Redakcja – wykaz redaktorów BIP z ich danymi kontaktowymi (adres, nr telefonu i faksu, aktywny adres e-mail)
- Mapa strony – dynamicznie generowane drzewo dokumentów
- Statystyki BIP – graficzna prezentacja 10 najczęściej odwiedzanych dokumentów oraz zbiorcze zestawienie wszystkich dokumentów i ich odsłon
- Instrukcja korzystania z Biuletynu Informacji Publicznej – niniejszy dokument
- Inne informacje – zbiór informacji na temat sposobu dostępu do danych publicznych nie ujętych w BIP
3. Moduł wyszukiwania
Aby przeszukiwać serwis BIP należy w okienko wyszukiwarki wpisać szukaną frazę i kliknąć przycisk lub nacisnąć klawisz „Enter”. System umożliwia przeszukiwanie aktualnych dokumentów oraz opcjonalnie dokumentów archiwalnych.
4. Odnośnik do portalu bip.gov.pl
W nagłówku strony znajduje się logo BIP będące odnośnikiem do strony głównej BIP pod adresem http://www.bip.gov.pl.
5. Rejestr stron usuniętych
Jeżeli jakikolwiek dokument ma zostać usunięty z BIP automatycznie trafi do rejestru stron usuniętych wraz z adnotacją o powodzie usunięcia. Uwaga: usunięty dokument może zostać przywrócony – jeśli więc dokument był w rejestrze usuniętych, a teraz go tam nie ma – to znaczy, że został przywrócony.
6. Moduł konkursowy
Konkursy publikowane są na jednej stronie, jeden pod drugim, w kolejności chronologicznej odwrotnej (najnowsze na górze). Każda zmiana treści opisu konkursu (w tym jego dat, nazwy itd) jest archiwizowana wraz z powodem wprowadzenia zmian. Także usunięte konkursy są archiwizowane wraz z powodem usunięcia. Konkursy usunięcie oraz minione są dostępne poprzez submenu menu „konkursy”. Konkurs miniony może mieć status „rozstrzygnięty” – o ile został rozstrzygnięty, nierozstrzygnięty (na razie, czyli czekający na rozstrzygnięcie) lub nierozstrzygnięty trwale (nie będzie rozstrzygany). Rozstrzygnięcie konkursu (w tym trwałe oznaczenie jako nierozstrzygnięty) zawsze jest opisane – w opisie powinny znaleźć się informacje o zwycięzcy (zwycięzcach), powody nierozstrzygnięcia konkursu itp.
7. Moduł przetargowy
Moduł przetargowy został podzielony na cztery części:
- Przetargi podlegające Ustawie o Zamówieniach Publicznych
- Przetargi niepodlegające tej Ustawie
- Przetargi zakończone (rozstrzygnięte i nie rozstrzygnięte)
- Przetargi usunięte (rejestr przetargów usuniętych)
Każda zmiana treści ogłoszeń jest archiwizowana w rejestrze zmian.
Przetargi w każdej grupie wyświetlane są kolejno jeden pod drugim w pakietach po 15. Metryczka dotyczy strony (grupy), metryczka każdego przetargu znajduje się na stronie konkrentego przetargu.
8. Zmiana rozmiaru tekstu
Na pasku, tuż nad główną treścią serwisu znajduję się moduł umożliwiający zmianę rozmiaru tekstu wyświetlanego na stronie. Funkcja pozwala na zmniejszenie, powiększenie oraz przywrócenie domyślnego rozmiaru tekstów.